At gemme, så man kan finde det igen

 


 

Rod eller system

 

Til at begynde med er det fint nok at gemme alle sine billeder i en mappe kaldet foto eller i den mappe, Windows foreslår, men det bliver hurtig uoverskueligt, hvis man bare lægger sine fotos ind med de navne, de fik i kameraet, da de blev taget.

 

 

Helt tosset bliver det, når kameraet efter nogle tusind billeder begynder forfra med navngivningen. Så melder stifinder ud med spørgsmålet, om den eksisterende fil med det samme navn skal overskrives. Det skal den jo ikke, for den fil der allerede ligger der, er jo et tidligere billede, som jo ikke skal slettes.

 

 

Eksemplet til venstre er til skræk og advarsel. Bevares, man kan sætte stifinder til at vise store ikoner, men har man mange billeder, kan det tage lang tid at finde et ganske bestemt foto.

   

      Der er mange fornuftige måder at arkivere på.

  • Man kan lave en mappe til alle begivenheder eller dage, hvor man fotograferede. En mappe kunne f.eks. hedde: 2014 - Randers Regnskov

  • Man kan lave en mappe for hvert år med undermapper for væsentlige begivenheder

  • Man kan lave mapper med undermapper til forskellige kategorier af motiver, f.eks. Landskab, Arkitektur, Børnebørn, Rejser, Haven etc.

 

 

Måden vi hver især anvender til at holde styr på musik, køkkengrej, kontoudtog osv. er forskellig. Hovedsagen er, at vi kan finde det, vi skal bruge. Det gælder også foto.

 

Ovenstående er min måde at gøre det på. Jeg omdøber de billeder, der skal gemmes, med en dato og en angivelse af sted eller en forklaring. Formatet år-måned-dato-(+ evt et nummer), eksempelvis 2014-08-07-01, morgenkaffe - 9221. Nummeret (her 01) anvendes for at få vist billederne i den rækkefølge, de er taget. Det sidste tal er nummeret på originalen, som bliver gemt i en anden mappe, der i dette tilfælde hedder 2014.

 

 

 

I mappen Mexico har jeg givet filnavne som vist. Det tager lidt tid, og man er nødt til at sikre sig, at navnene er stavet rigtig. I fotoklubber ryster man lettere overbærende på hovedet over min bøvlede måde at navngive på. Dem om det: Vi har hver især vores måde at gøre tingene på.

 

Alpha og omega er, at der er system i rodet.

 

PS: Som med dokumenter er det vigtigt at tage backup. Det er ikke et spørgsmål om en harddisk står af - det er et spørgsmål om, hvornår det sker.